onsdag 6 januari 2010

Baka, baka liten kaka

Hör och häpna!....i går kväll bakade jag min allra första kladdkaka, eller den första gjorde jag i micron bara för att testa, men den blev så misslyckad att den inte räknas som kaka...haha. Har aldrig riktigt tyckt om kladdkakor då dom är aldeles för mycket mörk chokladsmak i dom urk. Men så i går tittade jag lite efter ett recept och hittade ett på recepten.se. Visserligen med bara kakao i men varför inte testa att byta ut lite mot oboy. Sagt och gjort jag svängde ihop en lite efter egen smak och så in i ugnen....och kan man tänka sig tom jag gillade den nu när den inte var så stark :) Var lite osäker på om den var kladdig nog men det fick jag svar från Danne att den var perfekt :) Skönt för då kan man ju göra flera såna här, men nästa gång ska jag nog ta lite mindre socker då oboyen är lite söt i sig. Lägger upp receptet här nedan ifall nån annan känner för att prova. Fast alla andra har väl provat redan då jag känner att jag nog är den enda som inte gjort kladdkaka förr :)

100 g smör eller margarin
2 st ägg
2,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret och låt det svalna
Vispa ägg och socker pösigt med elvisp
Tillsätt vaniljsocker och kakao och vispa med lägsta hastigheten på elvispen
Tillsätt mjölet
Tillsätt det smälta smöret och vispa försiktigt till en jämn smet
Häll i en smörad och bröad form och grädda mitt i ugnen i 20 min. Vill man ha kladdigare kaka så grädda bara kortare tid

Tips från mig som inte gillar för stark choklad: Byt ut hälften av kakaon mot oboy....då blir den lite mildare



1 kommentar:

FotoJohansson sa...

Helt underbart!

Kanske skulle ta och baka idag igen ;)