torsdag 12 november 2009

Stora djur.....

.....finns det gott om i vår natur. I går när jag var ute på en motionsrunda med hundarna så träffade vi på en älg som stod och glodde på oss. Vi stannade och tittade för det är ju kul att få se ett sånt djur på lite nära håll nån gång oxå. Jag pratade i mobilen samtidigt med Danne som sa att gå du älgen sticker när du kommer närmare. Och jo den traskade iväg så snällt framför oss på vägen för att stanna en liten bit bort på en liten "ö" ute på vallen. Sen när vi kom inte så långt ifrån så tvärvände älgen och kom emot oss så det var bara att lägga benen på ryggen och dra därifrån. Danne sa då att men släpp hunden så skrämmer han bort älgen, och ja då släppte jag Zeke som rusade fram en bit för att sen vända tvärt och dra iväg 150m åt andra hållet så långt från älgen han kunde komma. Ja jösses vilken jakthund han är då...haha....lilla Zeke. Buster den gamla hunden såg inte ens älgen men han såg brorsan som försvann som en löpeld och satte givetvis efter då jag tappade hans koppel, och då var det ju bara för mig att göra samma sak för att åtminstonde få tag på en av hundarna. Som tur var kom Zeke oxå tillbaka på inkallning vilket han fick mycket beröm för. Han brukar nämligen stänga igen hörselgångarna när vi är ute på promenad :) Men nu så funkade det oxå och det kan ju ha berott på att han nu var lite skraj för älgen och jag var tryggheten. Älgen då....jo han lufsade vidare in mot skogen men kommer säkert att synas fler gånger om nu inte jägarna gör slut på honom, för är det rätt älg är han lovlig nu. Det här var första gången jag är med om att en älg vänder och rusar emot mig och rädd.....när det blev jag faktiskt inte utan mest förvånad över att den gjorde som den gjorde.

Inga kommentarer: