onsdag 17 december 2008

Förvirring i vården

För ett tag sen fick jag äntligen ändan ur och ringde vårdcentralen. Ja inte för att det är nåt större fel.....(förutom den allmäna galenheten)....på mig, men nu har jag väntat så länge att det var dax. Ringde alltså upp och ville boka en tid hos farbror doktor. Och den första som svarar är ju givetvis tant sköterska....jag förklarade vad som var fel och hon sa att ja jag tror som du och bokar in en tid hos doktorn. När dan för besöket kom så förklarade jag mitt ärende.....att ja jag får svårt att andas....nej inte alltid utan bara när jag anstränger mig, vid träning.....nej jag röker inte....ja jag hostar när jag anstränger mig och jag tål inte starka dofter. Hmm....jo jag tror (sa doktorn) att det nog kan vara så enkelt som att du har ansträngnings astma....alltså precis det du tror själv...och andra runt omkring mig som föreslagit detsamma. Så jag fick åka hem med lite medicin som ska hjälpa mig på träningarna och kanske annars oxå ifall det behövs. Doktorn sa att nu är det bara att vänta in en kallelse på en ny undersökning med tillhörande blåskontroll. Så häromdagen var det dax för den oxå. Jag infann mig på vårdcentralen ännu en gång och väntade på min tur. Då uppenbarar sig en trevlig sköterska och jag får följa med in på rummet. Väl därinne börjar frågorna igen....samma som hos doktorn....Men....när hon frågar om jag verkligen bara har dom här besvären när jag anstränger mig, så svarar jag givetvis ja. Då säger hon....jaha har du bara dom när du anstränger dig, och nej men sånt testar vi inte här.......öhh....nehe inte!! Men vad i hela friden gör jag i det rummet då? Herregud jag har ju förklarat för 3 olika personer att jag inte mår bra när jag anstränger mig.....och ändå får jag komma till astmasköterskan som inte kollar sånt. Suck! Aja jag fick iaf göra testet som visar att jag mår bra när jag sitter still, så det känns ju iaf bra. Men om det är nåt fel när jag tränar, ja det får jag väl försöka få ett svar på när medicinen tar slut och jag behöver mer.

Inga kommentarer: