måndag 12 januari 2009

Bilar

Satt och lyssnade på radion i morse medans jag jobbade. Reportern var på en bilverkstad och frågade mekanikern/datatecknikern om vad som var viktigaste verktyget.....skiftnyckeln eller datorn. Han svarade att utan dator så vet man ju inte vad som är fel på bilen, men att skiftnyckeln fortfarande är viktigast.....men båda två behöver dom ju ha. Det enda på en bil som inte styrdes av en dator var lufttrycket i däcken, men där var det tydligen fel för en lyssnare ringde in och berättade att det finns bilar som har dator till det oxå. Hmm...inte kul alltså om nåt går sönder, för nuförtiden verkar man ju inte kunna fixa nåt själv. Bilar efter 2004 var visst svåra att åtgärda själv. På en BMW kunde man tydligen inte ens byta bromsar själv utan att ha kopplat in datorn och talat om för bilen att man skulle mecka med dom!!...herrejösses. Men det var verkligen intressant att lyssna på den här mekanikern som berättade hur allt hade gått framåt, för han hade jobbat som datateckniker och nu var han på en bilverkstad. Man fick oxå höra att märkesverkstäderna är vinnarna när bilarna tas över mer och mer av datorer, för dom gör ju att bilen nästan bara kan lämnas till den verkstad som har det märket. Men så klart finns det andra verkstäder som oxå klarar av att reparera för han i radion jobbade ju på en mekonomen verkstad så..... När jag hörde det här reportaget så kom jag att tänka på veteranbilar. Tänk alla som håller på att renovera gamla bilar, vad ska dom hålla på med om 30år? Är det då min gamla Pegga som dom ska göra original av?.....har ju lite svårt att tänka mig in i den situationen. En gammal Volvo pv kommer väl att finns kvar men hur länge kommer det att finnas reservdelar till den? Ska verkligen bli intressant att se hur den utvecklingen går och om det kommer att stå bilar som Volvo V70 och Passater på Ekeby marknad då :-)

Inga kommentarer: