söndag 1 mars 2009

Herr eller fru häger

I veckan fick jag se i en av våra dagstidningar, att en häger övervintrar i våran våtmark och i går for jag dit en sväng för att försöka få syn på den märkliga fågeln. Varje gång jag ser en sån bild så tänker jag på kalle på julafton......arapapapapapapa......haha. Fågeln som viker in benen och halsen och sen flyger sin kos. Traskade iaf runt där ett tag men utan ett spår av den stora fågeln....hmm. Den verkar vara bra på att gömma sig må jag säga, fast den är så stor. Jag gav upp och åkte runt till det andra fågeltornet i hopp om att få se några andra fåglar. Men bäst jag står där får jag se i ögonvrån hur nåt stor rör sig. Och jo se på f-n.....där ute i en rugge står han eller hon och värmer sig. Vilken fantastisk fågel, så enormt stor och vacker. Min största besvikelse är att jag tyvärr inte kan fota närbilder på det avståndet, men man ser iaf att det är en häger som står där. Häftigt och riktigt kul att få se den :) Var oxå runt lite till Skjulsta och Rosenfors för att få dom vanliga vattenbilderna (måste ha vart sjöjungfru i ett tidigare liv) Kan inte lägga upp alla här så ni får kika in på bilddagboken ist :) där kan man välja att visa i HD och då blir ju bilden större än här.



Herr eller fru häger solar sig

Änderna i ån har utrustats med jetmotorer :)

2 kommentarer:

Bilal sa...

Hägrar är häftiga tycker jag, kul att du såg den och kunde ta en bild.
Jetski änder är inte så dumma heller ;-)

Birgitta sa...

Hej Bilal!
Ja visst är hägrarna häftiga:)En skum fågel som står helt still på en plats och bara finns till. Ska verkligen försöka hitta fler att fota på närmare håll:) Ja varför inte jetski änder till sommaren....en ny attraktion kanske ;)