fredag 20 mars 2009

Spår!

Var ute och traskade lite när jag fick syn på en massa spår i snön. Rådjuret och haren och människan känner man ju igen väldigt lätt. Men andra...hmm är det en varg?..nej ingen risk, är det en järv?...nej nej inte i dessa trakter, är det en räv?...ja kanske, men tassavtrycken var så stora att det inte är så troligt. Ett lodjur då?...ja varför inte, dom finns ju häromkring, men finns dom just där jag gick. Njä, tror inte det (eller varför inte egentligen), så det är säkert en större vovve som traskat omkring där. Det vore verkligen kul att kunna lite mer om sådant här, för ibland ser man ju något som man blir nyfiken på. Skulle vara kul att med säkerhet kunna säga att där har minsan en sån gått :)




Rådjur


2 kommentarer:

Tore Fagernäs sa...

Hej Birgitta
Jag har lodjursspår på min blogg,men jag tror att det är rävspår du har. Ha en trevlig vår;

Tore

Birgitta sa...

Hej Tore!
Tack för att du hjälpte mig med spåren. Jag är så dålig på sånt där att jag tror att alla spår med tassmönster är hund...stora som små :) Synd bara att inte räven ville passera där oxå när jag hade kameran i högsta hugg.
Ha en trevlig vår du oxå!

/Birgitta